Влада, найближча до громадян

6.12.2012, 12:55

Влада,  найближча  до громадян

Інтерв’ю міського голови С.А.Супруна, записане кореспондентом газети «Зоря Полтавщини» Вірою Ільковою напередодні Дня місцевого самоврядування.

 

 


Місто Комсомольськ за підсумками   9 місяців 2012 року посіло загальну  першість     за результатами  оцінки  діяльності районних державних адміністрацій і міськвиконкомів міст обласного значення.  Таке оцінювання    відповідно до розпорядження голови облдержадміністрації Олександра Удовіченка, проводиться щоквартально,  починаючи з жовтня минулого року. Показники  Комсомольська виявилися найкращими у таких  напрямах  як «Економічний розвиток», «Державні фінанси», «Населення та ринок праці», «Інвестиційна, наукова та інноваційна діяльність», «Житлово-комунальне господарство».  Усе це є запорукою того, що впродовж останніх  років у економіці міста простежується позитивна динаміка розвитку господарського комплексу. Про це свідчать такі факти як  збільшення розміру середньомісячної заробітної плати, відсутність боргів із її  виплати, збільшення обсягів  прямих іноземних інвестицій тощо.

 На такому фоні органи місцевого самоврядування  промислового міста також мають позитивну динаміку вдосконалення. Цьому процесу сприяють, насамперед,  прагнення територіальної громади до формування європейської моделі управління й надання  адміністративних і інших послуг на найвищому рівні. А наскільки ці прагнення відповідають дійсності красномовно засвідчує соціологічне  дослідження, проведене  у квітні-червні 2012 року.  Його головною метою було з’ясування  задоволеності населення рівнем надання послуг у різних сферах життєдіяльності міста. Одним із пунктів дослідження значилася   діяльність органів місцевого самоврядування.   За висновками соціологів  її  як ефективну загалом оцінили  67,3%  опитаних, а як неефективну — 16,5%. Відповідні показники два роки тому становили 28,3% та 13,8%.   Свою беззаперечну довіру міському голові висловили 59,6% опитаних . З-поміж послуг, які, на думку респондентів, найбільше потребують поліпшення, найчастіше мешканці згадували медичні послуги послуги, пов'язані з житлово-комунальним господарством (14,3%), станом доріг у місті та громадською безпекою.

         Про результати досліджень,  реалії, проблеми та перспективи  місцевого самоврядування розмова  з міським головою Комсомольська, головою правління регіонального відділення Асоціації міст Полтавщини Сергієм Супруном.

          - Сергію Андрійовичу, на вашу думку, робота органів місцевого самоврядування може бути  досконалою?

- Для повноцінної організації роботи органів місцевого самоврядування через певні процедурні моменти на законодавчому рівні люди й обирають раду, голову, виконком.   Натомість для виконання ними функцій, які делегуються державою, та власних повноважень  необхідне  стабільне й ефективне наповнення місцевого бюджету і бюджету держави.  Водночас, керуючись у своїй діяльності чинним законодавством, ми натикаємося на  проблемні моменти, які у практичному житті можуть бути не такими  позитивними, як на це чекають громадяни. Для того, щоб робота була ефективною у кожній територіальній громаді  шукають шляхів розв’язання цих проблем, напрацьовуючи власний досвід.  Для прикладу візьмемо найбільш наближену до кожного мешканця  галузь  - ЖКГ.   Місцевій владі  постійно доводиться планувати  як ефективно  використати наявні кошти за умови обмеженого фінансування й при тих тарифах,  які не забезпечують повної собівартості  надання цих послуг. Треба постійно думати де скоротити витрати, щоб вижити.  Ми одними з перших на Україні запровадили систему щодо надання послуг з утримання будинків і прибудинкових територій приватними структурами. Це дало можливість перейти на спрощену систему оподаткування.  Ми першими пройшли ці випробування. Цей досвід вивчали багато колег, які відвідали місто, й започаткували у себе. Однак, життя вносить корективи. Змінюється законодавство і ми змушені зараз шукати шляхів більш ефективного управління. Знову довелося  повернутися до колишніх методів, адже відмінили спрощену систему оподаткування і зникла можливість  економити кошти з оплати населення на утримання будинків і територій.

Наступний момент. Він складний  для всієї України. Це своєчасна оплата житлово-комунальних послуг.  Що треба робити, коли  законодавство не дозволяє ефективно застосовувати  нормативні  акти для стягнення заборгованості.  Розглядається питання й про нарахування пені, й про  судові позови. Але кардинальних заходів  не вживають, бо усі розуміють, що платоспроможність переважної більшості населення є доволі обмеженою.  Хоча маємо можливості через субвенції  оформлювати субсидії та  виплачувати пільги.  

Для мешканців Комсомольська  ми створили  відповідні умови, щоб зацікавити наших споживачів своєчасно сплачувати.  Ефективним кроком стало   запровадження пільгового тарифу для споживачів, які до 25 числа сплачують квартплату й комунальні платежі. Ця система працює і ми досягли  результату. Нині  рівень проплат  сягає 96 -98 %,  а враховуючи попередні борги,  то й 105 -107 %.

-  Але ж  рівень тарифів не відповідає вартості послуг і  держава  повинна покривати цю різницю в тарифах.

- Сьогодні  не можна з легкістю  говорити про  несвоєчасну компенсацію  різниць у тарифах й інші  фінансові  затримки. Як керівник міста я розумію, що у держави  є відповідні труднощі.  Тож коли є порозуміння між усіма гілками влади, можна знаходити якийсь компроміс. Не зважаючи на дефіцит державного бюджету, ми все робимо для того,  щоб до цієї проблеми з розумінням ставилися і наші підрядні організації,  які брали участь у тендерах і конкурсах,  вони не звертаються до суду щодо заборгованостей і просто чекають.  Така ситуація не від того, що ми не хочемо, а через те, що не маємо такої можливості. Критикувати  легко,  значно важче щось  зробити.

- Утім, як показує  вищезгадане дослідження у деяких напрямах  очолювана вами команда на вірному шляху.

         - Так.  Задоволеність мешканців міста якістю комунальних послуг у порівнянні з 2010 роком значно збільшилась із 46,8% до  76,5%. Як і раніше, найбільше проблем пов'язано з постачанням гарячої води. Натомість, досить ефективно, за твердженням опитаних, міська влада розв'язує проблему вивезення сміття.  Цікавим є те, що частка опитаних, згодних сплачувати більше грошей за комунальні послуги кращої якості, за останні два роки значно зросла.  А от основним способом поліпшення ситуації з надання комунальних послуг опитані, як і раніше, вважають посилення громадського контролю за діяльністю ЖЕКів. Поменшало прихильників стимулювання розвитку конкуренції на ринку комунальних послуг. Натомість, за останні два роки зміцнилася думка мешканців щодо створення об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.

-- Сергію Андрійовичу, попри фінансові труднощі з бюджетом  Комсомольськ залишається ініціатором багатьох нововведень і починань.  Місто одне з перших ухвалило власний статут , розробило стратегію розвитку, почало проводити громадські слухання, виступило  піонером  зі  створення  первинної медико-санітарної допомоги. Нині міська влада  націлилася на гендерне бюджетування.  Що це  і яким чином  плануєте його запроваджувати?

- У цьому питанні ми йдемо в ногу з загальнодержавною концепцією,  ухваленою урядом  до 2016 року. Вона означає переструктурування доходів та витрат таким чином, щоб потреби громади, як жінок, так і чоловіків, були відповідно представлені в статтях бюджету. Такий підхід зробить бюджет ще більш ефективним, справедливим і  прозорим, адже  гендерний бюджет сприяє  підвищенню якості послуг для населення, оскільки вибудовуються чіткі орієнтири на конкретного споживача.

Ми не одні у цьому глобальному світі, є передовий досвід, тож міська рада Комсомольська уклала договір про співпрацю у цьому питанні   з Фондом  ім. Фрідріха Еберта в Україні. Комсомольськ увійшов до четвірки регіонів, де поточного року  розпочалася  реалізація проекту «Ґендерне бюджетування на місцевому рівні».  У нашій команді є ініціативні люди, які мають досвід роботи в органах місцевого самоврядування  і за  підтримки Фонду проходять навчання.  Нині вже відбулася презентація  практичного посібника «Гендерні аспекти бюджетування на місцевому рівні», у якому  викладено і частину гендерного бюджетного аналізу, проведеного командою дослідження Комсомольська.  Цей посібник стане першим і допоки єдиним друкованим виданням всеукраїнського рівня, який міститиме конкретні приклади команд пілотних міст України у галузях освіти, фізкультури і спорту, охорони здоров’я.  Ми маємо наміри зробити перші кроки  до гендерного бюджетування в галузях охорони здоров’я, фізкультури та спорту.

--Сергію Андрійовичу, ви з гордістю говорите про людей команди. Утім, заробітна плата нижчих категорій посад службовців органів місцевого самоврядування, які становлять більшість на самоврядній службі, дорівнює оплаті праці технічних працівників, що  є серйозною пересторогою розбудові в Україні дійсно професійної служби в органах місцевого самоврядування.  Ситуацію мав би виправити Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування», новий проект якого  знаходиться у розробці Верховної Ради.   Однак,  він зазнав серйозної критики, у тому числі  й з боку Асоціації міст України, членом правління якої ви є.

-Так, справді ми досить ретельно  вивчили запропоновану нову редакцію Закону і  після  тривалого обговорення  на засіданні АМУ додали пропозицій на трьох аркушах, які потребують  обов’язкового  врегулювання. Сподіваюся, що до колективної думки обов’язково дослухаються, адже для цього й створено Асоціацію міст України і його регіональні відділення. АМУ має уповноважених представників у ВР України та  адміністрації Президента, які від імені членів асоціації мають можливість представляти їхні інтереси задля ухвалення максимально ефективних рішень і законів.